کوهنوردی
دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 18:5 ::  نويسنده : دانشمند

برج لاجیم 

برج لاجیم در شمار آثار زمان تسلط آل زیار بر طبرستان در فاصله سالهای ۳۱۶ الی ۴۴۳ هجری قمری است.

این بنای تاریخی در خارج از یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است. در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی بر روی هم قرار گرفته است. این دو کتیبه بشکل زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‌ای از گچ سفید نصب شده‌اند کتیبه با خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن عباس صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد. جاده دسترسی به روستای لاجیم از شهر زیرآب آغاز می‌شود و پس از طی یک مسافت 27 کیلومتری به سر گردنه مرتفعی می‌رسد که از طبیعت و ارتفاعات جنگلی خارج و به چمنزار و بوته زارهای زیبا بدل می‌گردد. مدتی است که قرار است قسمت های داخلی این برج مورد مرمت قرار بگیرد و در داخل بنا داربستهایی کار گذاشته شده است ولی به طور مسلم هنوز تعمیرات جدی صورت نگرفته. نکته دیگر وجود یک مقبره در داخل بنای برج است. به گفته اهالی این مقبره مربوط به یکی از امام زادگان است. محوطه اطراف برج در واقع فبرستان لاجیم است. که محل تدفین متوفیان روستا است. در این روزها به دلیل در پبش بودن برنامه یادواره گرامیداشت شهدا در لاجیم بنای یادبودی در کنار برج لاجیم در حال ساخت است. هنوز این بنای یادبود کامل نشده است.

 

دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 18:1 ::  نويسنده : دانشمند

 

قلعه کنگلو 
این قلعه به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری در جنوب شرقی دوآب (منطقه سوادکوه) درنزدیکی روستای کنگلو بر بالای صخره‌ای قرار دارد که قسمت اعظم آن با گذشت زمان وعوامل مخرب جوی از بین رفته‌است. نمای خارجی قلعه را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که درقسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده بانی تشکیل شده‌است. فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است.  شما هم می توانید ازاین قلعه دیدن نمایید .

 

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید به مدت 15 سال کوهنوردی را شروع کرده و اکنون به مدت 5 سال است که به طور حرفه ای فعالیت می نمایم . سرپرست گروه کوهنوردی کوهدشت و عضو گروه امداد و نجات کوهستان و از راهنماهای کوه های سوادکوه می باشم شما هم می توانید در برنامه های کوهپیمایی , صخره نوردی , غار نوردی , دره نوردی و برنامه های گلگشتی و بازدید از آثار باستانی سوادکوه , دریاچه ها و اماکن دیدنی از جمله : برج لاجیم , قلعه متروکه حسن بور , غار زنگیان , آبشار گزو و غیره شرکت نمایید . تلفن تماس : 09119233731 ایمیل : daneshj4648@yahoo.com
آخرین مطالب

آرشيو وبلاگ

پيوندها


 

 

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوهنوردی و آدرس daneshj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 20169
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1