کوهنوردی
دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 18:30 ::  نويسنده : دانشمند

 

دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 18:17 ::  نويسنده : دانشمند

سوادكوه سرزمين دو خورشيد

سرزميني كه از آن در يك بستر جغرافيايي به نام سوادكوه ياد مي شود داراي قدمت تاريخي – جغرافيايي و فرهنگي با ارزش مي‌باشد كه در خود كوه و جنگل ، درياچه و آبشار ، غار و قلعه، برج و كليسا و امامزاده و ... را جاي داده است.
زيبايي اين بخش از سرزمين ايران در دامنه كوه‌هاي سر به فلك كشيده البرز به حدي است كه مي‌توان گفت تمام ايران را در خود دارا است . سرزميني چهار فصل با ويژ‌گي‌هاي منحصر به فرد خود . طوري كه مانند آن را در كمتر جايي از اين كره‌ي خاكي مي‌توانيد بيابيد . با ورق زدن به اين كتاب گفته‌هايم را تأئيد مي‌كنيد

اما بايد اذعان داشت كه در دنياي امروز صنعت توريسم يكي از مهمترين صنايع پرسود با بازدهي بالا از لحاظ اقتصادي و ايجاد اشتغال و تبادل فرهنگي به حساب مي آيد. ويژگي جغرافيايي و تاريخي و فرهنگي سوادكوه بستر مناسبي را براي جذب انواع شاخه هاي توريسم از اكوتوريسم گرفته تا ژئوتوريسم و توريسم درماني و فرهنگي و طبيعي و مذهبي و ورزشي در خود داراست. اكوتوريسم يا طبيعت گردي يا جهانگردي بوم شناختي دربردارنده‌ي انواع فعاليت هاي گردشگري در محيط هاي طبيعي و فرهنگي است به گونه اي كه در بسترهاي جغرافيايي گردشگران مي توانند به مناطقي كه داراي جاذبه هايي نظير كوهستان، جنگل، آبشار و ... است سفر كنند. در كنار موارد گفته شده موقعيت جغرافيايي سوادكوه از لحاظ زمين شناسي ، ژئوفيزيك ، ژئومرفولژي حتي غارها مي تواند در زمينه ژئوتوريسم هم فعال باشد.
از لحاظ گردشگري مذهبي به واسطه‌ي وجود بقعه‌هاي متبرك مي‌تواند گوي سبقت را از ديگر نقاط شمالي كشور بربايد . چرا كه به طور متوسط از هر سه روستاي سوادكوه يك روستا داراي امامزاده مي باشد. اين نوع گردشگري به علت فصلي نبودن از رايج ترين انواع گردشگري محسوب مي شود طوري كه از آن به عنوان توريسم پايدار نام برده اند. با توجه به كثرت امامزاده ها در سوادكوه و زمينه هاي اعتقادي و مذهبي قوي كه در بين مردم و ساكنان روستاهاي اين ناحيه وجود دارد با حداقل امكانات مي توان در اشكال محلي و منطقه اي در اين بخش به جذب گردشگر پرداخت. و از اين طريق مي توان شاهد تغييرات اساسي از لحاظ اقتصادي و فرهنگي در منطقه بود. بايد به اين نكته اشاره كنم از آنجايي كه روستاهاي سوادكوه داراي پراكندگي جغرافيايي بوده و به طبع امامزاده هايي كه در آن قرار گرفته اند از لحاظ جغرافياي مكاني ويژگي هاي منحصر به فرد دارند. مي توان با سرمايه گذاري در اين بخش به شاخه هاي مختلف توريسم (اكوتوريسم، ژئوتوريسم، توريسم درماني و توریسم ورزشی...) دست يافت .
اما سوادكوه به واسطه قرار گرفتن در رشته كوههاي البرز مركزي داراي قله ها و كوههاي سربه فلك كشيده اي است كه نامشان براي كوهنوردان غريب نيست. از اين ميان مي توان به كوههاي ويون و سواد درچرات ، شلفين در انند ، ارفه كوه در ارفه ده ، قدمگاه در منطقه شوراب و ... اشاره كرد در كنار قله هاي مذكور به چشمه سارهاييبرمي خوريم كه داراي چشمه هاي آب معدني خاص مي‌باشند از اين ميان مي توان به چشمه دراسله در منطقه دراسله ، سلور در انند ، گت او در ورسك و پرو در ارفه كوه اشاره كرد. با معرفي و سرمايه گذاري در اين بخش مي توان به شاخه توريسم درماني هم دست يافت .
از طرف ديگر بررسي و واكاوي تاريخي محلي و جغرافياي تاريخي يك سرزمين تأثير زيادي در رشد و تعالي انسان و جامعه اي كه در آن زندگي مي كند دارد. چرا كه از دل تاريخ محلي و شفاهي ، تاريخ يك سرزمين هويدا و مجهولات و تاريكي هاي تاريخي يك تمدن كشف مي شود و مردمان آن سرزمين به خود آمده و خويشتن خويش و گذشته خود را بيشتر شناخته و باور خواهند كرد.

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید به مدت 15 سال کوهنوردی را شروع کرده و اکنون به مدت 5 سال است که به طور حرفه ای فعالیت می نمایم . سرپرست گروه کوهنوردی کوهدشت و عضو گروه امداد و نجات کوهستان و از راهنماهای کوه های سوادکوه می باشم شما هم می توانید در برنامه های کوهپیمایی , صخره نوردی , غار نوردی , دره نوردی و برنامه های گلگشتی و بازدید از آثار باستانی سوادکوه , دریاچه ها و اماکن دیدنی از جمله : برج لاجیم , قلعه متروکه حسن بور , غار زنگیان , آبشار گزو و غیره شرکت نمایید . تلفن تماس : 09119233731 ایمیل : daneshj4648@yahoo.com
آخرین مطالب

آرشيو وبلاگ

پيوندها


 

 

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوهنوردی و آدرس daneshj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 20177
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1